Kitesurfingowe Prawo Drogi

KSPD czyli KiteSurfingowe Prawo Drogi to obowiązkowa lektura każdego kitesurfera autorstwa Marka Rowińskiego, która od ponad 10 lat jest respektowana i co najważniejsze stosowana przez osoby pływające amatorsko jak i zawodowo na całym świecie!

Celem spisania KSPD było oczywiście podniesienie poziomu bezpieczeństwa i ujednolicenie zasad pierwszeństwa drogi na spotach. Prawidła Kodeksu zostały oparte na Międzynarodowym Prawie Drogi Morskiej, państwowych przepisach morskich, żeglarskich, windsurfingowych oraz na powszechnie przyjętych zasadach obowiązujących w światowym kitesurfingu, zapraszamy do lektury:

Na początku wyjaśnijmy sobie kilka niezbędnych definicji:

1. Lewy hals – wiatr wieje z lewej strony w stosunku do kierunku ruchu, lewa ręka jest przednią.

2. Prawy hals – wiatr wieje z prawej strony w stosunku do kierunku ruchu, prawa ręka jest przednią.

3. Nawietrzny – kitesurfer płynący bliżej „źródła” wiatru płynący „wyżej” w stosunku do innego kitesurfera.

4. Zawietrzny – kitesurfer płynący dalej od „źródła” wiatru płynący „niżej” w stosunku do innego kitesurfera.

5. Ustępowanie – manewr zmiany kursu lub prędkości w celu uniknięcia zderzenia.

6. Uprzywilejowany – kitesurfer mający pierwszeństwo drogi, czyli zobowiązany do utrzymania swojego kursu podczas spotkania.

7. Manewr – skok, trik, zmiana kursu lub prędkości.

8. Spotkanie – sytuacja na wodzie, w której dochodzi do spotkania kitesurferów, a jeden z nich musi ustąpić w celu uniknięcia sytuacji niebezpiecznej lub zderzenia.

9. Sytuacja niebezpieczna – sytuacja, podczas której powstaje zagrożenie dla innych użytkowników przebywających na wodzie lub na brzegu. Rozwój sytuacji niebezpiecznej prowadzi do zderzenia.

10. Zderzenie – sytuacja, podczas której dochodzi do kolizji kitesurferów lub ich sprzętu albo dochodzi do kolizji z innymi użytkownikami wody i plaży.

11. Odległość bezpieczna – odległość, którą należy zachować w celu uniknięcia sytuacji niebezpiecznej.

12. Jazda na fali (surfing z latawcem) – pływanie po regularnie załamującej się fali, zwykle w strefie przyboju, tzw. wave.

Odpowiedzialność:

1. Przed każdą sesją sprawdź działanie systemu bezpieczeństwa, jeżeli pierwszy raz pływasz na danym sprzęcie zapoznaj się z działaniem zrywki jak i po każdej sesji otwórz zrywkę przepłucz ją wodą, pamiętaj o podpięciu leasha jeżeli system bezpieczeństwa wymaga jego użycia.

2. Bądź odpowiedzialny! Zasada ograniczonego zaufania i unikanie sytuacji niebezpiecznych! Jeżeli widzimy osobę uczącą się, nie mającą pełnej kontroli nad sprzętem ustąp pierwszeństwa, zrób zwrot, „uciekaj” 🙂

3. Zapoznaj się z zasadami oraz przepisami na danym spocie, lokalne prawo jest nadrzędne i musi być przestrzegane, a jeżeli plaża jest zamknięta dla uprawiania kitesurfingu, pakujemy graty i szukamy innego miejsca

4. Pomagamy każdemu na wodzie! Jeżeli oczywiście jesteśmy do tego zdolni, jeżeli nie informujemy osoby na brzegu w celu wezwania służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.

Strefa brzegowa:

1. Przed wystartowaniem latawca z plaży trzeba mieć pewność, że nie stworzymy tym manewrem żadnego niebezpieczeństwa dla innych kitesurferów jak o osób znajdujących się w pobliżu. Ważne żeby wybrać sobie miejsce, w którym najlepiej nikt nie jest w naszym „polu rażenia” (długości linek), a najlepiej startujemy latawiec w odległości dwóch długości linek 🙂

2. W strefie brzegowej/startowania latawca pierwszeństwo ma kitesurfer, który wchodzi do wody, przebywa na plaży lub we wcześniej wymienionych strefach, a jego latawiec jest w powietrzu! W tej strefie statystycznie dochodzi do największej ilości wypadków! Aż 90% wszystkich wypadków!

3. Ustępuj wszystkim nie mającym kontroli nad sprzętem. Osoba startująca latawiec w strefie przyboju, na głębokiej wodzie, zakładając deskę lub utrzymując latawiec w zenicie ma pierwszeństwo.

Wymijanie i spotkania:

1. Kursy przeciwne – Kitesurfer płynący na lewym halsie ustępuje prawemu czyli mija go „niżej” (mija od strony zawietrznej).

2. Kursy podobne – Kitesurfer nawietrzny ustępuje zawietrznemu czyli kitesurfer uważa na wszystkich znajdujących się od niego „niżej” (uważa na wszystkich zawietrznych) wyjątkiem jest „wywózka” czyli dopływanie do brzegu dwóch kitesurferów, jeżeli nawietrzny dopływa do brzegu przed zawietrznym nie ma możliwości wykonania zwrotu  nie ma miejsca i jest zmuszony zatrzymać się i dać latawiec do zenitu. W tej sytuacji zawietrzny musi ustąpić nawietrznemu i wykonać wcześniej zwrot.


3. Wyprzedzanie – kitesurfer, który wykonuje manewr wyprzedzania nie może przeszkadzać wyprzedzanemu.

4. Zawietrzny utrzymuje latawiec niżej <30 stopni; Nawietrzny utrzymuje latawiec wyżej >45 stopni.

5. Przy większej ilości (>2) kitesurferów najbardziej nawietrzny podnosi latawiec najwyżej, a najbardziej zawietrzny najniżej, a pozostali kitesurferzy ustawiają latawce w pozycjach pośrednich. Zalecamy unikać „spotkań zbiorowych” ponieważ zwiększamy ryzyko splątania się i co najważniejsze! Podczas spotkań wieloosobowych nie ma uczestników uprzywilejowanych.

Manewry, czyli skoki:) i również nagłe przejście do pozycji switch, blind lub zwrot:

1. Upewniamy się, że nikomu to nie zagrozi.

2. Przed skokiem lub innym manewrem rozglądamy się, upewniamy się, że nikt nie znajdzie się w naszym „polu rażenia” (po zawietrznej) lub nie płynie blisko za nami

Jazda na fali, wave:

1. Kitesurfer płynący na fali ma pierwszeństwo bez względu na to na jakim halsie płynie.

2. Jeżeli na jednej fali płynie więcej niż jeden kitesurfer, pierwszeństwo ma ten, który płynie najbliżej załamania fali lub ten, który wpłynął na nią pierwszy.

Zachowanie ustępującego/uprzywilejowanego kitesurfera czyli zawietrznego oraz nawietrznego:

1. Zawsze zachowujemy bezpieczną odległość, nie staramy się z każdym „zbić piątki” 😉

2. Mijamy się zdecydowanie i dajemy sygnał do tego już wcześniej odpadamy oraz obniżamy latawiec lub utrzymujemy kurs i dajemy latawiec wyżej.

3. Uprzywilejowany kitesurfer ma zachować swój kurs do momentu aż stwierdzi, że uniknięcia zderzenia jest niemożliwe (zawsze stosujemy się do zasady ograniczonego zaufania)

Spotkania z innymi użytkownikami wody, którzy nie są kitesurferami lub windsurferami:

Każdy kitesurfer ustępuje wszystkim innym użytkownikom wody bez napędu mechanicznego oraz jednostkom dłuższym niż 7 metrów o napędzie mechanicznym. Zaleca się, aby mijanie i wyprzedzanie takich użytkowników odbywało się po ich stronie zawietrznej z zachowaniem bezpiecznej odległości.

Na koniec warto przypomnieć o „Dobrej Praktyce Kitesurfingu”, które jest bardzo szerokim pojęciem określającym zbiór sprawdzonych praktyk kitesurfingowych takich jak:

– Zabezpieczenie latawca na plaży, czy też zwinięcie linek, kiedy robimy sobie przerwę na dłużej niż parę minut.

– Unikaj skakania przy brzegu oraz w pobliżu innych, na płytkiej wodzie,

– Używaj kamizelki asekuracyjnej oraz kasku,

– Nie owijaj linek wokół palców,

– Nie pływaj sam przy wietrze od brzegu bez asekuracji,

– Unikaj sztormów,

– Pomagaj innym kitesurferom przy startowaniu i lądowaniu latawca,

– Podholuj zgubioną deskę,

– Nie podpinaj leasha z tyłu,

– Nie używaj leasha do deski (z wyjątkiem zaawansowanych osób na wave)

– Sprawdzaj przed każdą sesją system bezpieczeństwa,

– Ćwicz i powtarzaj akcję selfrescue nim na prawdę będzie Ci potrzebne,

– Bądź kulturalny i uprzejmy dla innych;)

Pełną wersję Kitesurfingowego Prawa Drogi wraz z opisami możecie znaleźć tutaj. Jeśli mielibyście jakieś pytania to pamiętajcie, że śmiało możecie do nas pisać lub dzwonić!

#StaySafe

Gorąco polecam kurs Od zera do kitesurfera! A baza jak i atmosfera świetna 🙂

Mega szybko nauczyłam się pływać, robić zwroty i pierwsze fiku miku na kajciku – dodam że nie było to jedyne miejsce w którym próbowałam więc mam porównanie!

Polecam zakupy w sklepie kite.pl doradztwo logistyka super. Pierwszy latawiec milion pytańdali radę. No i oczywiście można liczyć na rabacik 🙂

Dionek super obozik, super opiekunowie, miła atmosfera! Pozdro dla trenera Dionizego i Pani Lidii.